Wednesday, January 13, 2010

coffee set J&G MEAKIN CELESTE









Coffee set nie keluaran JG...sekitar tahun 1950an.....ada juga yang panggil sebagai children set....tp size ini agak besar berbanding children tea set yang di keluarkan oleh syarikat2 dari negara jepun mahu pun china....mungkin size ini di ambil kira saiz kanak2 dari negara2 eropah....set ini cawannya adalah cutting "chesewnut" atau pun cawan buah gajus....tekonya nya pulak adalah teko wanita..."the lady cut"....kisah2 terdahulu saya sering photokan dalam bentuk trio shj...meaning teko,cawan,piring,creamer and sugar pot....tp saya cuba untuk memotretkan dlm set lengkap....bukan apa....alhamdulilah...set2 yang ada di tangan saya semunya lengkap untuk 4,6,8 dan 12 orang....cuma nak memunggah dan mengeluarkan dari lokasi2 simpanan itu membuatkan saya agak malas....tp saya cuba yang terbaik demi kawan2 semua....kalau mood malas tiba saya minta ampun....hikhik....

8 comments:

  1. ic..cawan tu potongan chesewnut ye..baru kutau..hehe..betul cakap mukh-reez..adat le kan..adakala kita rajin, adakala tetiba malass..nak menunggah & snap tu bergantung pada tahap kerajinan kita..teramat memahami statement itu..hehehe..
    teko ni pun belum saya ada..cantik potongan body dia..kalau ada xtra, habaqq mai nooo... ;)

    ReplyDelete
  2. size cawan nie pun ada 3 size yat...nie paling kecil....yang ada d blog cik welly tu size paling besar...n ada size pertengahan....teko nie....dulu ada saya simpan extra 1...tp masih x pasti ada lagi ker atau dah di gadai...hikhik....dah lama saya x buka peti khazanah saya yat....sampai satu masa akan rasa bosan pulak mengumpul....tp mcm skrg jd gatal balik......:)

    ReplyDelete
  3. hehehe..kalau ada xtra teko tu boleh gak..check dulu ada ke tak or dah bertukar milik..kang berangan jer lebih..hihihi..
    kalau nak mintak bantuan selongkar balik..ramai yang sedia membantu termasuk saya.. :D
    yg cawan tu saya perasan cuma ada 2 sz..tak sangka ada sz medium kan..apapun saya tunggu jer n3 meletopss kat sini..hehehe...

    ReplyDelete
  4. stor simpanan tu banyak yat...since i just move in to my own hse 3 years...jd separuh di rumah saya, separuh di rumah my parent, separuh at my loft nun jauh di utara....saya nak let go bukan apa...sbb baru2 nie saya buka simpanan,byk yg pecah,retak,sumbing...jd hati sakit...yer la sapa x sakit tgk brg kita cari susah2 tp hancur tanpa suara....so nak korek nak kecilkan koleksi...

    ReplyDelete
  5. hmmm..bagus ler camtu kan..daripada dia self-destructed baik dapat berpindah ke owner lain kan..at least dapat tengok & cuci2 mata kat blog orang lain pulak kan..hehehe..saya sokong usaha murni mukhreez 200%!!..
    btw utara tu kat mana..im also from utara..

    ReplyDelete
  6. both my parent asal dari alor setar. but dari kecil mmg i membesar di kuala lumpur....but since kedua orang tua asal sana....jadi sering la balik ke sana......yatt dari mana?....

    ReplyDelete
  7. orang kedahh noo..sekapal ler kita mukhreez..mak ayah asal jitra..tapi dari kecik membesar di penang..now settle down kl..dek penangan cinta utara selatan..hehehe..

    ReplyDelete
  8. yatt, kam kerabat sebelah mak dan ayah byk bersepah di kawasan jitra, mcm di padang perahu,padang sera,pulau timbul, padang hang...korek punya korek jgn2 ada sangkut...baru la rupanya kita p korek lombong yang sama....oh my apekkk.....!!!

    ReplyDelete