Tuesday, January 12, 2010

bekas air...



decenter atau koja atau apa saja nama ini adalah warisan penjajah.....bekas ini kalau mengikut bangsa eropah di gunaan bagi menghidangkan whisky...tapi bekas botol ini mungkin di gunaka sebagai hiasan bagi masyarakat kita pada masa itu. bekas ini mungkin di pasarkan pada sekitar tahun 1920an, mengikut pada reka corak botol yang mirip pada kecelaruan art nouveau dan juga art deco.....art deco lebih bersifat geomatrik dan lebih ringkas, manakala art nouveau lebih sarat dan berseni.......set botol kaca ini sepenuhnya bauatan tangan (kerna terdapat kesan bekas potongan kaca di bahgian bawah botol ini) dan motifnya mengunakan teknik mengecat dengan mengunakan cat enamel bagi menampilkan kesan mewah dengan tektur timbul.....set ini telah lama saya lihat di almari tingkat atas rumah salah seorang waris keluarga di sebelah ibu..tapi tak pernah saya mengambil pusing...hingga pada satu hari bila saya terasa gatal tangan nak membuka almari itu dan menunjukan pada tok saudara saya...dan beliau bertanyakan jika saya berhajat baru lah saya tahu bahawa botol ini datang sekali dengan shoot glassnya....kini hampir 10 tahun botol ini berada dalam tangan saya....cuma sayang kerna masa dan waktu...permukaan kaca ini telah terkesan oleh kesan udara dan menjadikan warnanya seakan frosted...padahal asalnya ia adalah kaca lut sinar yang indah....

No comments:

Post a Comment