Friday, January 15, 2010

Koja victoria....




kali ni saya pamirkan pula "koja"...dlm masyarakat utara, koja nie bermaksud pasu,bekas yang berleher,barang yang punya ruang untuk menyimpan (air atau di masukan bunga) ini dari definasi peribadi saya....jadi koja yang satu ini saya dapat dari tok saya, ada beberapa biji kat umah tok saya....tp hanya satu ini dia bagi pun....kata tok, koja ini di warisi dari tok dia jugak, di beli di siam satu ketika dulu. mungkin dalam tahun 1920 atau 1930an, ini kerana tok saya skrg dah berusia 87 tahun. dan tok kepada tok saya meninggal selepas tamat perang jepun sebelum merdeka...jd maklumat lisan ini kurang jelas...kerana org tua2 dulu mengunakan "tarikh bulan kelam" untuk menentukan umur....ok. jadi koja ini kalau di search di internet....adalah ahli keluarga epergne juga...mengunakan kaca tiup. ada mcm2 pattern. ada yg kuncup ada yang beropol2...ada yang lutsinar...ada yang glow in d dark....jd kalau balik kg tu mata tu teropong2...kadang2 kita ingat menda baru tp menda lama...hikhik

No comments:

Post a Comment