Saturday, January 16, 2010

tureen Johnson bross koleksi "grama"




antara koleksi tureen jb yg ada di tangan saya adalah koleksi "grama"....tureen ini hasil kutipan saya dari rumah kaum keluarga....badan tureen berada di rumah tok menakan saya....dan tudung tureen berada di rumah tok saya....jadi pada mulanya saya sangka hanya tudungnya yang mampu saya simpan....tp pada satu masa bila tok menakan saya melawat rumah parent saya...dia kata..."hurmm badan menatang ni ada rumah tok chik...x pakai pun...nanti aku bagi kat tok hangpa....awat org muda la suka sgt menda lama....bukan elok pun...."...jadi bersatu la mereka...tureen ini mengunakan lambang crown dan nama johnson bros england....mengikut lambang ini...tureen ini di hasilkan dalam tahun 1930an hingga 1940an...

3 comments:

  1. taj..
    hahahaha..tergelak baca citer pasal tureen nie..nasib baik dapat disatukan..saya pun ada bentuk JB cenggini..nanti saya buat n3..kaler coklat.. ;)

    ReplyDelete
  2. jgn x buat n3 yatt buat....hikhik....habis musm teko 4segi, mai pulak musim tureen...pastu tah apa lagi nak mai.....yatt, nie la masalah pusaka...lurus bendui...depa be-dak ikut tertib...bukan nak bagi ikut set...sib baik cucu mata cam doremon...teropong segala.....

    ReplyDelete
  3. wow..dasyat cerita tureen ni...watpe la yg duk pisah2 kan tutup ngn badan kan...haha..
    tp tureen ni mmg cun,payah nak cari nih

    ReplyDelete