Wednesday, January 13, 2010

SELAMAT MINOES




Koleksi cawan kopi "selamat minoes" ini saya perolehi dari sebua keluarga yang menjadi sahabat pada kaum keluarga saya.....cawan ini adalah buatan belanda.....tetapi saya agak tidak pasti sama ada cawan ini bertulisan bahasa baba nyonya indonesia atau bahasa nyonya tanah melayu atau bahasa minang....usia cawan ini mungkin sekitar 70 atau 80 tahun atau mungkin lebih muda......tapi ia di percayai di hasilkan pada sekitar tahumn 1920 atau 1930an.....ini kerana family ini mempunyainya sejak sebelum zaman perang jepun.....di bawa sekali oleh keluarga mereka semasa berhijrah dari tanah seberang ke tanah melayu ketika itu......cawan ini di buat sepenuhnya dari bahan seramik seperti cawan kopitiam.......harap maaf jika kualiti gambar2 yg saya paparkan kurang memuaskan...kerana di rumah saya sepenuhnya mengunakan lampu "warm light"......jadi gambar2 agak kekuningan.....

No comments:

Post a Comment