Wednesday, January 13, 2010

children set lagi......dari negara matahari terbit...




children set ini datang dalam warna2 metalic...seperti emas, perak, hijau, biru,ungu dan pink...set ini adalah keluaran jepun dan di hasilkan pada penghujung 1960an dan awal 1970an....mungkin ada antara pembaca tertanya bagaimana saya mendapat info ini....saya telah memulakan kajian ilmu porcelain ini sejak dari awal 1990an melalui secara lisan, buku2 antik barat dan juga perkembangan revolusi rekacipta dan kandungan bahan yang berlaku pada era2 yang tercatit membuatkan saya memahami tahun2 pembuatan. saya meminati set hidang meja makan ini kerana ia adalah satu perjalanan masa sejarah yang berkait dengan tatacara tamudun sesebuah manusia....sekiranya ada yang menyangkal pada tahun/tarikh yang saya coretkan....saya mohon maaf dan saya tegaskan ini adalah pandangan peribadi.....sehingga hari ini belum ada yang mendokumentasikan...barangan porcelain atau seramik yang di import dari barat,china atau jepun...khusunya untuk pasaran malaysia,thailand,singapura, indonesia dan rantau negara asean yang lain....

No comments:

Post a Comment