Tuesday, January 12, 2010

Johson Bross "Irene" kekasih ku.....




Antara corak pinggan yang menjadi kesetian saya adalah pattern "irene"....pattern ini di keluarkan oleh syarikat johnson bros england....lahir dengan 3 revolusi....keluaran yang saya tunjukkan ini adalah revolusi peringkat kedua di mana keliling pinggan ini di beri ragam hias ber klim karipan tapi dalam bentuk lingkungan......revolusi pertama berpingiran bergaya "garland" tetapi berhias dengan tekture bintit2 yang jarang2.....revolusi ketiga yang akhir pula menampil kan ragam hias pinggir yang hanya beragam seakan "arch" tanpa sentuhan "detail".....reka corak irene hadir dalam tiga warna...biru tua kehiataman, hijau dan coklat. Revolusi pertama adalah sebelum perang dunia kedua iaitu akhir 1930 an hingga awal 1940an, revolusi kedua berakhirnya perang dunia kedua sehingga awal 1950an....dan revolusi akhir pada penghujung 1950an hingga awal 1960an....(sedikit masa saya akan cerita kan juga sejarah syarikat johnson bross dan syarikat2 yang bergabung sehingga wujudnya nama2 seperti J&G dan J&G meakin.....terdapat juga rakan2 yang baru berkecimpung yang menafsir tarikh di blakang barangan sebagai tarikh pembuatan.....ini adalah mungkin tidak benar kerana tarikh2 itu merujuk pada pergabungan syarikat tersebut....biasa kita lihat tarikh ini pada koleksi "rosa"....juga terdapat no kecil pada piring/pinggan...itu merujuk kepada size pinggan/piring/mangkuk.....

5 comments:

  1. SALAM EN MUKHRIZ...KEKASIH HATIKU JUA.....PERTAMA KALI BERSUA TERUS JATUH CHENTA....TP SUSAH NAK CUKUPKAN KORUM SBB SUSAH JUMPA...HARI TU...EN MUKHRIZ KAN YG TANYA SAYA PASAL SI IRENE NIE..?

    ReplyDelete
  2. salam cha....yup saya bertanya kerana mmg saya berminat...sbb saya gunakan untuk kegunaan peribadi bukan perhiasan....jd ada yg gedegang ada yang tersadung....jd kena la cari ganti...raya dah x lama...:)

    ReplyDelete
  3. salam en mukhriz..sy ada 2 keping irene ni...terjumpa masa gi ML first time terpandang terus terpikat cantikkan bunga nya kehijauan muda...nanti senang sy tepek kat blog saya.

    ReplyDelete
  4. salam, sya ada 7 keping pinggan irene johnson bros england ni.. kondisi 80% masih elok.. sesuai untuk koleksi.. jika berminat sila PM di email sya.. wanmuhsani@gmail.com , trima ksih..

    ReplyDelete
  5. Salam, saya ada satu keping piring nya

    ReplyDelete