Friday, January 15, 2010

celepa bintat-bintat





celapa puteh ini biasanya di gunakan sebagai bekas bedak sejuk pada sekitar tahun 1940an hingga 1960an......bekas ini kisahnya saya terjumpa di dalam sebuah bilik di rumah keluarga saya di kg. bukan 1, bukan 2, bukan 3.....tapi satu peti.....bekas ini sebenarnya di gunakan sebagai bekas bunga rampai sebagai "bunga telur" semasa meraikan perkahwinan bonda saudara saya pada tahun 1959...tah macam mana sisanya masih ada....jadi selamat lah ia berada di tangan saya....andaikata ada yang berminat nak memiliki..insyallah saya lepas kan barang sedikit....kaca putih ini terkenal bagi keluaran "felton"....syarikat berpusat di amerika....terkenal dgn gaya rekaan puteh polos dgn gaya ratapan air mata.....tp celepa atau bekas bunga rampai ini x mungkin felton asli, mungkin ia adalah imitasi dari japang....

No comments:

Post a Comment