Saturday, January 16, 2010

pinggan taruna........





Pinggan taruna ini, saya dapat dari keluarga kenalan saya di pantai timur....hadiah di berikan setelah saya membantu mereka dalam hal perkahwinan anak mereka yg juga kawan baik saya...kira2 6 tahun yang lalu....di namakan pinggan taruna kerana....bila lelaki masuk merisik perempuan....keluarga perempuan yang menerima risikan itu akan menghantar 5 pinggan mungkum bertudung ini melalui wakil pihak lelaki yang akan mengandungi serba sedikit jenis makanan yang mewakali, masam,manis,pedas,lemak dan masin....ini yang di cerita kan kepada saya....kesahihannya...kalau ada org pantai timur dari negeri terrenganu,mungkin boleh berkongsi rahsia.....pinggan ini berlogokan H.P....di katakan di beli dari sebuah kedai pinggan mangkuk di kuala terengganu yang di punyai oleh pasangan orang jepun (mungkin agent perisik jepun waktu itu) sekitar lewat tahun 1930an...warna saduran emas pada pemegang mangkuk dan garian emasnya masih utuh.....motif bunganya seperti bunga semarak api.....bewarna unggu kearah merah samar....lihat la keindahan "pinggan taruna" dari negara jepun ini...

7 comments:

  1. salam taj...bertuah sungguh taj dpt set nie...ni lah 1st time saya tgk...berbaloiii!!!!

    ReplyDelete
  2. slm ...canntiknya dpt set ni...betul2 menawan ..

    ReplyDelete
  3. salam cik mat....pinggan nie selalu kita lihat...cuma nak tgk dlm set asal dia yang jarang....ni set 5, dia ada set 7 dan 9....tp so far saya pernah tgk sampai set 7....9 x pernah lagi.....

    ReplyDelete
  4. cantiknyaa ...pertama kali juga tengok

    ReplyDelete
  5. salam taj..
    pinggan taruna..sedap nama dia..
    saya pun 1st time tengok & tau kegunaan dia..cantik2 pulak tu..untung dapat..walaupun 5 set mana cari cari kat lain kan..design pun nampak lawaa & tak lapuk dek zaman..i likeeeeee...

    ReplyDelete
  6. saya mula dapat tau "nama" set ni...saya ingat depa melawak...but its true....ada lagi satu set pinggan nie kat umah teman saya gak...baru tgh dok target...baru ternampak....nak kena buat baik selalu demo.....hikhik.....kalau yang satu tu jadi milik hambo.....huihhh bidari turun pun x nampak dah....chantekkk u!!

    ReplyDelete
  7. wow...menawan la set ni..untung abg mukh dpt..

    ReplyDelete