Tuesday, July 6, 2010

BEKAS BERTUTUP ATAU MUNGKIN TUREEN KURNIA MAHARAJA JEPUN

Salam....buat teman2 semua....2 3 minggu ni agak sibuk dengan rutin seharian....jadi dah lama sgt bersawang rumah ku ini...hikhik...jadi hari nie saya nak kongsikan antara koleksi kesayangan saya.....bekas ini saya dapat dari nenda saya....menurut ceritanya bekas ini berada dalam dalam simpanan moyang saya...dan di kesah kan ia adalah kurniaan dari maharaja jepun kepada DYMM Sultan abdul hamid (1882 - 1943) pada pada suatu ketika dahulu.....jadi kesahihan nya ini hanya dari bahan lisan...bekas ini agak unik kerana berkaki tiga berupa "spink" atau singa bersayap mitos lagenda mesir bagi menampung mangkuk yang berbentuk segitiga atau "speed"...motif yg terdapat pada daun pakau...dan berpenutup dengan gaya kon....motif nya berbunga dengan garapan warna orange dan sedikit kebiruan....bersaiz 10 inci dengan ketinggian 8 inchi.....jadi terima lah buat tatapan sahabat semua....





2 comments:

  1. salam taj..
    wowwwwwwwww..begitu unik sekali tureen ni..berkaki sphinx..tak penah saya tengok mana2..untungnya dapat warisan dari moyang..harta diraja lagi..kelasssss..
    pastu kan taj, i dok belek2 teko kotak..i terperasan ada one of my kotakss ada yang mirip motifnya dengan tureen taj ni..nanti bila free2 i share k.. ;)

    ReplyDelete
  2. hikhik...tu ler yatt...mula2 tgk ingatkan koleksi zaman firaun...rupa2nya jepun nya...hikhik

    ReplyDelete