Friday, June 18, 2010

SET CAWAN ANAK ANAK BUATAN JEPUN








Lama x jumpa kan....?...cuti sek pun dan sampai ke penghujung...mak pak dah mula sibuk dengan activiti seharian...anak2 pun mula sedih sbb sekolah dah nak mula...no carton no bangun lambat2...hikhik.....kali ini nak share ngan set mainan anak2 buatan negara jepun yang di hasilkan sekitar tahun 1920an....set ni saya kutip dari umah pusaka keluarga....set ni adalah mainan kekanda kepada nenda saya pada sekitar sebelum atau selepas perang dunia pertama....tersimpan molek di dalam almari agam di tingkat atas rumah....pada mulanya saya x ambil pusing...ingatkan set hiasan cawan miniture yang biasa terdapat di kedai2 hiasan atau pun yg di dapati di kedai tembikar di ayer hitam johor...ataupun ia nya hanya lah buatan plastic....

sehingga la tiba bila satu hari saya berjalan2 di sesawang cyber ni...n terlihat kisah mainan anak2 porcelain...baru la saya mula dtg gian nak dapatkan set ni....bila saya tgk dan pegang mmg sah porcelain dan lukisanya buatan tangan..sbb x sama antara satu sama lain bila di halusi...tp sayang..set ini x lengkap...teko tanpa tudung, cremer jar, 4 cawan dan 5 lapik cawan....tp elok la dari x der kan....nenda saya bercerita....mmg zaman kecil2 dulu mainan anak2 kebanyakan dari tembikar atau tin....plastic tu dah agak lewat....

selain set cawan...ada jugak set rumahtangga yang ada kerusi meja n etc...tp x der la pulak saya tgk ada di rumah nenda...jd mungkin sbb kecil jd mudah musnah dan hilang dari mata....tp saya gembira sbb set ni akhirnya ada di tangan saya....kalau kurang ilmu pasti terus di terkubur di lemari agam tu....kalau hitung kira....mau dah 90 tahun set ni....yer la...kekanda nenda saya pun dah meninggal dalam umur lingkungan 90an...itu pun 10 tahun dulu....tp tu la...mengikut cerita nenda....orang dulu2 umur remaja sekitar 16 ke 20 masih main mainan anak2...hikhik lucu kan..yer la mana nak ada tv mcm skrg.....

No comments:

Post a Comment